LPC106/2018
ID intern unic:  376524
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 106
din  14.06.2018
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 245/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale pentru consultări
şi negocieri colective, a comisiilor pentru consultări şi negocieri
colective la nivel de ramură şi la nivel teritorial
Publicat : 27.07.2018 în Monitorul Oficial Nr. 277-284     art Nr : 415
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Articol unic. – Legea nr. 245/2006 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, a comisiilor pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură şi la nivel teritorial (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 142–145, art. 698), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 7 alineatul (6), cuvintele „şi este împuternicit de acesta” se exclud.
    2. Articolul 11:
    la litera d), cuvîntul „decizii”, în ambele cazuri, se substituie cu cuvîntul „hotărîri”;
    articolul se completează cu litera g) cu următorul cuprins:
    „g) să solicite prelungirea termenului de prezentare a recomandărilor la proiectele de acte normative din domeniul muncii şi cel social-economic.”
    3. Articolul 17:
    alineatele (5) și (6) vor avea următorul cuprins:
    „(5) Comisia naţională adoptă hotărîri, în limitele competenţei, prin consensul părţilor acesteia.
    (6) În cazul în care nu s-a ajuns la un consens, Comisia națională poate adopta, cu majoritatea voturilor membrilor prezenți la ședință, una dintre următoarele hotărîri privind chestiunile examinate:
    a) să transfere chestiunea pentru examinare suplimentară către unul dintre consiliile de specialitate (permanente sau temporare);
    b) să transfere chestiunea pentru examinare repetată în una dintre ședințele următoare ale Comisiei naționale;
    c) să respingă chestiunea, fără examinare suplimentară.”
    alineatul (7) se abrogă;
    alineatul (8) va avea următorul cuprins:
    „(8) Hotărîrile Comisiei naţionale și procesele-verbale ale şedinţelor acesteia, care se întocmesc de secretariatul comisiei, se semnează de președintele, vicepreședinții şi secretarul acesteia şi se expediază partenerilor sociali şi autorităţilor interesate în decurs de 5 zile de la data ședinței respective.”
    alineatul (9) se abrogă.
    4. Articolul 20:
    la alineatul (2), litera b) va avea următorul cuprins:
    „b) în privința persoanei nu este instituită o măsură de ocrotire judiciară;”
    la alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:
    „b) expirare a mandatului;”.
    5. Articolul 27:
    alineatele (5) și (6) vor avea următorul cuprins:
    „(5) Comisia de ramură și comisia teritorială adoptă, în limitele competenţei, hotărîri. Hotărîrile comisiei de ramură și comisiei teritoriale se adoptă prin consensul părţilor acestora.
    (6) În cazul în care nu s-a ajuns la un consens, comisia de ramură și comisia teritorială pot adopta, cu majoritatea voturilor membrilor prezenți la ședință, una dintre următoarele hotărîri privind chestiunile examinate:
    a) să transfere chestiunea pentru examinare suplimentară către unul dintre consiliile de specialitate (permanente sau temporare);
    b) să transfere chestiunea pentru examinare repetată în una dintre ședințele următoare ale comisiei;
    c) să respingă chestiunea, fără examinare suplimentară.”
    alineatul (7) se abrogă;
    alineatul (8) va avea următorul cuprins:
    „(8) Hotărîrile comisiei de ramură și cele ale comisiei teritoriale, precum și procesele-verbale ale şedinţelor acestora, care se întocmesc de secretarul comisiei respective, se semnează de președintele şi secretarul acesteia şi se expediază partenerilor sociali şi autorităţilor interesate în decursul a 5 zile de la data ședinței comisiei respective.”
    alineatul (9) se abrogă.
    6. Legea se completează cu capitolul III1 cu următorul cuprins:
„Capitolul III1
ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA
COMISIILOR DE RAMURĂ BIPARTITE
    Articolul 271. Comisiile de ramură bipartite
    (1) În ramurile în care nu există reprezentanți ai unui partener social, comisiile de ramură se constituie ca organe bipartite în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 4, al stabilirii bazelor de reglementare a relaţiilor din domeniul muncii şi din domeniul social-economic dintr-o anumită ramură a economiei, precum şi în scopul menţinerii climatului de stabilitate şi pace socială.
    (2) Comisiile de ramură bipartite au un rol consultativ la elaborarea strategiilor şi politicilor social-economice, precum și la aplanarea situaţiilor conflictuale apărute între partenerii sociali la nivel de ramură.
    Articolul 272Formarea şi componenţa comisiilor de ramură
                            bipartite
    (1) Comisiile de ramură bipartite se formează pe principiu de paritate, în baza deciziilor comune ale celor doi parteneri sociali care există într-o anumită ramură a economiei.
    (2) Comisiile de ramură bipartite includ cîte 4 membri şi cîte 2 membri supleanţi, numiţi de doi parteneri sociali.
    (3) Comisiile de ramură bipartite se formează din reprezentanţii a doi dintre următorii parteneri sociali:
    a) ai ministerelor, altor autorităţi administrative centrale, numiţi de conducătorii autorităților respective;
    b) ai sindicatelor, numiţi de organele sindicale de ramură;
    c) ai patronatelor, numiţi de patronatele de ramură.
    (4) Comisiile de ramură bipartite se consideră legal constituite la data la care toţi membrii şi membrii supleanţi ai acestora sînt numiţi de partenerii sociali respectivi.
    Articolul 273. Membrii şi membrii supleanţi ai comisiilor de
                           ramură bipartite
    (1) Membrii şi membrii supleanţi ai comisiilor de ramură bipartite sînt numiţi pentru un termen de 3 ani.
    (2) Poate fi numit membru sau membru supleant al comisiei de ramură bipartită persoana care întruneşte următoarele condiţii:
    a) este cetăţean al Republicii Moldova;
    b) în privința persoanei nu este instituită o măsură de ocrotire judiciară;
    c) nu are antecedente penale.
    (3) Calitatea de membru sau de membru supleant al comisiei de ramură bipartită încetează în cazul:
    a) revocării;
    b) expirării mandatului;
    c) încetării raporturilor de muncă în funcţia de bază;
    d) renunţării la calitatea de membru al comisiei;
    e) rămînerii definitive a sentinţei de condamnare;
    f) decesului.
    (4) Membrul sau membrul supleant al comisiei de ramură bipartită poate fi revocat prin decizia părții care l-a numit.
    (5) Procedurile de numire şi de revocare a membrilor şi membrilor supleanţi ai comisiilor de ramură bipartită se stabilesc în regulamentele acestora.
    (6) În caz de neprezentare a membrului sau a membrului supleant al comisiei de ramură bipartită fără motive întemeiate la două şedinţe consecutive, comisia, la solicitarea preşedintelui, îl poate revoca prin hotărîre.
    (7) În cazul absenţei motivate, membrul comisiei de ramură bipartită poate fi înlocuit de un membru supleant, care reprezintă partenerul social respectiv.
    (8) Membrii şi membrii supleanţi ai comisiilor de ramură bipartite îşi exercită funcțiile fără a fi remunerați.
    Articolul 274. Organele de lucru ale comisiilor de ramură
                           bipartite
    Comisiile de ramură bipartite au următoarele organe de lucru:
    a) preşedintele;
    b) secretarul;
    c) consiliile de specialitate (permanente sau temporare).
    Articolul 275. Atribuţiile comisiilor de ramură bipartite
    Comisiile de ramură bipartite au următoarele atribuţii:
    a) armonizează, după caz, interesele ministerelor, ale altor autorităţi administrative centrale, ale patronatelor şi ale sindicatelor în procesul elaborării actelor care reglementează relaţiile de muncă şi relaţiile social-economice la nivel de ramură;
    b) poartă negocieri colective, elaborează şi promovează convenţii colective la nivel de ramură, contribuie la încheierea acestora şi monitorizează procesul realizării convenţiilor colective, propun măsuri pentru asigurarea realizării acestora;
    c) depistează, la nivel de ramură, motivele situaţiilor conflictuale şi tensiunilor sociale în cadrul relaţiilor de muncă, organizează pregătirea şi expertiza propunerilor menite să prevină astfel de situaţii şi tensiuni;
    d) examinează proiectele programelor ramurale de utilizare a forţei de muncă şi exercită controlul asupra îndeplinirii acestora, elaborează propuneri privind utilizarea eficientă a forţei de muncă, crearea a noi locuri de muncă şi sporirea gradului de ocupare a populaţiei, propun măsuri de combatere a şomajului la nivel de ramură;
    e) înaintează propuneri privind asigurarea respectării drepturilor şi intereselor salariaților din ramura respectivă;
    f) determină oportunitatea iniţiativei legislative în probleme sociale şi probleme ale muncii la nivel de ramură, elaborează propuneri spre a fi prezentate Guvernului, altor autorităţi abilitate cu o astfel de iniţiativă, conform legislaţiei în vigoare;
    g) participă, prin reprezentanţii acestora, la conferinţe, seminare, şedinţe, mese rotunde şi organizează astfel de acţiuni în probleme ce ţin de competenţa lor;
    h) adoptă planurile proprii de lucru;
    i) aprobă regulamentele proprii;
    j) îndeplinesc alte atribuţii în limitele competenţei lor şi în condiţiile legii.
    Articolul 276. Drepturile comisiilor de ramură bipartite
    Comisiile de ramură bipartite au următoarele drepturi:
    a) să coordoneze, după caz, cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, cu patronatele şi sindicatele din ramuri iniţiativele proprii ce vizează domeniul muncii, relaţiile social-economice, promovarea parteneriatului social la nivel de ramură;
    b) să coordoneze elaborarea şi realizarea convenţiilor colective la nivel de ramură;
    c) să adopte hotărîri cu caracter de recomandare în chestiunile ce ţin de competenţa lor;
    d) să solicite și să primească din partea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, precum şi din partea unităţilor, informaţii necesare îndeplinirii atribuţiilor;
    e) să stabilească relaţii cu structuri şi organisme internaţionale în domeniul relaţiilor de muncă şi al parteneriatului social.
    Articolul 277. Preşedintele comisiei de ramură bipartite
    (1) Funcţia de preşedinte al comisiei de ramură bipartite este exercitată prin rotație de către reprezentanții părților acesteia.
    (2) Modalitatea de realizare a rotației și durata acesteia, precum și atribuţiile preşedintelui comisiei de ramură bipartite se stabilesc în regulamentul comisiei respective.
    (3) Preşedintele comisiei de ramură bipartite reprezintă comisia în relaţiile cu terţii, în limitele competenţei, fiind responsabil de chestiunile aferente domeniului de activitate al comisiei.
    Articolul 278. Secretarul comisiei de ramură bipartite
    (1) Funcţia de secretar al comisiei de ramură bipartite este exercitată de către reprezentantul părții care deține președinția acesteia.
    (2) Funcţia de secretar al comisiei de ramură bipartite este incompatibilă cu funcţia de membru sau de membru supleant al comisiei respective.
    (3) Atribuţiile secretarului comisiei de ramură bipartite se stabilesc în regulamentul comisiei respective.
    Articolul 279. Consiliile de specialitate ale comisiei de ramură
                           bipartite
    (1) Pentru exercitarea atribuțiilor comisiei de ramură bipartite, în cadrul acesteia pot fi create consilii de specialitate (permanente sau temporare).
    (2) Numărul consiliilor de specialitate, denumirea, statutul şi modul de funcţionare ale acestora se stabilesc în regulamentul comisiei de ramură bipartite.
    (3) Componenţa numerică şi cea nominală ale fiecărui consiliu de specialitate se stabilesc în şedinţa comisiei de ramură bipartite.
    Articolul 2710. Organizarea activităţii comisiei de ramură
                             bipartite
    (1) Comisia de ramură bipartită îşi desfăşoară activitatea sub formă de şedinţe publice.
    (2) Comisia de ramură bipartită se convoacă în şedinţă ori de cîte ori este necesar, conform planului de lucru, dar nu mai rar de o dată la 2 luni.
    (3) Decizia privind convocarea în şedinţă a comisiei de ramură bipartite aparţine preşedintelui acesteia.
    (4) Pentru validitatea deliberărilor şedinţei comisiei de ramură bipartite este necesară prezenţa a cel puţin 3 membri din partea fiecărui partener social.
    (5) Comisia de ramură bipartită adoptă hotărîri, în limitele competenţei, prin consensul părţilor acesteia.
    (6) În cazul în care nu s-a ajuns la un consens, comisia poate adopta, cu majoritatea voturilor membrilor prezenți la ședință, una dintre următoarele hotărîri privind chestiunile examinate:
    a) să transfere chestiunea pentru examinare suplimentară către una dintre comisiile de specialitate (permanente sau temporare);
    b) să transfere chestiunea pentru examinare repetată în una dintre ședințele următoare ale comisiei;
    c) să respingă chestiunea, fără examinare suplimentară.
    (7) Hotărîrile comisiei de ramură bipartite și procesele-verbale ale şedinţelor acesteia, care se întocmesc de secretarul comisiei, se semnează de președintele şi secretarul acesteia şi se expediază partenerilor sociali şi autorităţilor interesate în decurs de 5 zile calendaristice de la data ședinței comisiei.
    (8) Alte prevederi ce ţin de organizarea activităţii comisiilor de ramură bipartite pot fi stabilite în regulamentele comisiilor respective.
    Articolul 2711. Asigurarea financiară și tehnico-materială a
                             activităţii  comisiei de ramură bipartite
    Asigurarea financiară și tehnico-materială a activității comisiei de ramură bipartite se efectuează din sursele financiare ale părților, în modul prevăzut de regulamentele acestora.”

    PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI                                Andrian CANDU

    Nr. 106. Chișinău, 14 iunie 2018.